Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Inhoudsopgave: Artikel 1 - Definities Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer Artikel 3 - Toepasselijkheid Artikel 4 - Het aanbod Artikel 5 - De overeenkomst Artikel 6 - Herroepingsrecht Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht Artikel 9 - De prijs Artikel 10 - Conformiteit en garantie Artikel 11 - Levering en uitvoering Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging Artikel 13 - Betaling Artikel 14 - Klachtenregeling Artikel 15 - Geschillen Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen Artikel 1 - Definities In deze voorwaarden wordt verstaan onder: 1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht; 2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer; 3. Dag: kalenderdag; 4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid; 5. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt. 6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand; 7. Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht. 8. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt; 9. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand; 10. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen. 11. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer. Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer [Naam ondernemer] (statutaire naam, eventueel aangevuld met handelsnaam); [Vestigingsadres]; [Bezoekadres, indien dit afwijkt van het vestigingsadres]; Telefoonnummer: [en tijdstip(pen) waarop de ondernemer telefonisch te bereiken is] E-mailadres: [vul hier uw e-mailadres in] KvK-nummer: [vul hier uw KvK-nummer in] Btw-identificatienummer: [vul hier uw btw-nummer in] Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de gegevens over de toezichthoudende autoriteit: Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent: - de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten; - de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend; - een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn. Artikel 3 - Toepasselijkheid 1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument. 2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden. 3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden. 4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is. 5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd. 6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden. 7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden. Artikel 4 - Het aanbod 1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld. 2. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen. 3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. 4. Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. 5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten. 6. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder: de prijs inclusief belastingen; de eventuele kosten van verzending; de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn; het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht; de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst; · de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert; · de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel; · of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is; · de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen; · de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten; · de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en · de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie. · Optioneel: beschikbare maten, kleuren, soort materialen. Artikel 5 - De overeenkomst 1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. 2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden. 3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen. 4. De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden. 5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen: a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan; b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht; c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop; d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst; e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is. 6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering. 7. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten. Artikel 6 - Herroepingsrecht Bij levering van producten: 1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger. 2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies. 3. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending. 4. Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit. Bij levering van diensten: 5. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst. 6. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies. Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping 1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening. 2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode. 3. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product. 4. De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst. Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht 1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld. 2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten: a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument; b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn; c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden; d. die snel kunnen bederven of verouderen; e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft; f. voor losse kranten en tijdschriften; g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken. h. voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken. 3. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten: a. betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode; b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken; c. betreffende weddenschappen en loterijen. Artikel 9 - De prijs 1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven. 2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld. 3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen. 4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en: a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat. 5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. 6. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren. Artikel 10 - Conformiteit en Garantie 1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik. 2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden. 3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 4 weken na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend. 4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten. 5. De garantie geldt niet indien: · De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken; · De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn; · De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen. Artikel 11 - Levering en uitvoering 1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten. 2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt. 3. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding. 4. Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding. 5. In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen. 6. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer. 7. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Artikel 12 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging Opzegging 1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. 2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. 3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten: · te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode; · tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan; · altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen. Verlenging 4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur. 4. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. 5. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften. 6. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode. Duur 7. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. Artikel 13 - Betaling 1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen. 2. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden. 3. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen. Artikel 14 - Klachtenregeling 1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure. 2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd. 3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten. 4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling. 5. Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/leden/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr). 6. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft. 7. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren. Artikel 15 - Geschillen 1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland. 2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing. Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Probioform levert probiotica aan het lichaam op de manier zoals de natuur het bedoeld heeft.

Lang voor de komst van bewerkt voedsel, suiker, antibiotica, pesticiden, chloorwater en andere moderne gemakken (en belemmeringen) haalde de mens alle nuttige microben die hij nodig had uit het voedsel dat hij at, zoals bladeren, wortels, noten, fruit en meer.

Deze gezonde microben hielpen ons niet alleen bij het verteren van voedsel en het afbreken van eiwitten tot vitale aminozuren, maar maakten ook enzymen en vitamines aan. Het was een prachtige symbiose tussen voedsel en consument.

Met de technologische vooruitgang verloor het evenwicht dat ons voedsel in onze darmen bracht zijn perfectie. Sindsdien heeft onze darmgezondheid er onder geleden. Probioform combineert het beste van het oude met het nieuwe. Door het behouden van de natuur waar we ooit op vertrouwden en met moderne technologie om ons te voorzien van wat we werkelijk nodig hebben.

Button label

We zijn nooit echt alleen

Weet u dat de meest kiemgevoelige plaatsen in onze huizen de keuken en de badkamer zijn? Zelfs onze smartphones en tablets krioelen letterlijk van de bacteriën.


Veel mensen grijpen naar ontsmettingsmiddelen en bacteriële zepen, maar die logica moet worden heroverwogen. Het laatste onderzoek toont aan dat triclosan, een antibacteriële chemische stof, een milieutoxine kan zijn en het helpt je heel weinig.


Feit is dat we, zelfs als we denken dat we alleen zijn, een hele reeks metgezellen hebben die nooit van onze zijde wijken. Dat is te danken aan de triljoenen bacteriën die zich op elk moment op je huid en in je lichaam bevinden.


Maar blijf rustig! Dit is een goede zaak. Net zoals wij mensen niet kunnen leven zonder zuurstof, water, koolstof, stikstof, spijsvertering en bescherming tegen ziekten, kunnen we ook niet leven zonder bacteriën. Bepaalde soorten bacteriën helpen je bij de vertering van voedsel, de synthese van bacteriën, het behoud van je geestelijke gezondheid en de ondersteuning van je immuunsysteem.

Button label

Een nieuwe introductie tot bacteriën

Alleen al het woord "Bacterie" is genoeg om velen van ons ongerust te maken, en tot op zekere hoogte is dat ook logisch. Maar laten we teruggaan naar het begin: bacteriën zijn een van de vroegste en duurzaamste levensvormen en er wordt aangenomen dat deze microben al bijna 3,5 miljard jaar op aarde bestaan.

Bacteriën staan centraal in delen van veel ecosystemen, ze zijn essentieel in wereldwijde voedselketens en ze zijn overal op aarde te vinden (inclusief oceanen, lucht en bodem). Het zijn eigenlijk bacteriën die het bestaan van elk levend organisme op aarde mogelijk maken - zij zijn de (onzichtbare) ruggengraat van al het leven.

Button label

Bacteriën en mensen: Een symbiotische relatie

Sinds het ontstaan van de mens hebben mensen en bacteriën een ingewikkelde, maar interessante relatie. Hoewel bacteriën vaak schadelijk voor ons zijn, kunnen wij ons niet voorstellen zonder hen te bestaan. Meestal leven we in harmonie met bacteriën.
Wetenschappers zullen u vertellen dat meer dan de helft van ons lichaam bestaat uit microscopische kolonisten zoals bacteriën, virussen, archaea, schimmels en andere microben - slechts 43 procent van het totale lichaam bestaat uit menselijke cellen. De microben op en in ons vormen ons microbioom en ze zijn essentieel voor onze gezondheid. En de grootste concentratie gedijt in donkere, duistere diepten van onze zuurstofarme darmen.

Button label

Microbiomen

Microbiomen bestaan uit 10 tot 100 biljoen microbiële cellen. In een symbiotische relatie met het lichaam profiteren ze zowel van de gastheer als van zichzelf. Sommige zijn ziekteverwekkers die je ziek kunnen maken. Andere zijn alleen schadelijk als ze op de verkeerde plaats terechtkomen. Een derde soort is zeer gunstig voor het lichaam. Deze derde groep levert voedingsstoffen aan onze cellen, voorkomt dat schadelijke virussen en bacteriën zich nestelen, en programmeert het immuunsysteem, naast andere belangrijke functies.

Button label

Darm microben

Onze darmen zijn de plaats waar men het grootste deel van de menselijke microbiota aantreft. De darmmicroben staan ook bekend als de microflora van de darm, en de aanwezigheid van deze normale flora in het spijsverteringsstelsel omvat dezelfde micro-organismen die in onze omgeving voorkomen. Onze darmmicroben zijn uniek voor elk individu, en ook voor ieders stemming, spijsvertering, psychologie en vermogen om ziekten te bestrijden. Ze zijn ook minstens 150 keer genetisch gevarieerder dan ons lichaam door de aanwezigheid van meer dan drie miljoen genen. Ze zijn zelfs verantwoordelijk voor de reactie van een individu op een bepaald geneesmiddel.

Button label

De noodzakelijke rol van de darmmicroben

Zo gevorderd als onze wetenschap is geworden, is er nog steeds niet veel bekend over darmmicroben. Wat we wel weten, is dat de darmmicrobiota enkele van de belangrijkste vitaminen produceert die essentieel zijn voor het menselijk overleven, zoals vitamines K en B12. Ze beschermen ook de darmwanden tegen de invasie van pathogenen en helpen bij de spijsvertering van voedsel.

Een gezond mens heeft een evenwichtige en hoge diversiteit aan microben binnen zichzelf. Er zijn meer dan 1.000 verschillende soorten bacteriën in de darm, maar het kost slechts een klein aantal bacteriële soorten om in hogere aantallen dan normaal aanwezig te zijn om problemen en ziekten zoals onderstaande te veroorzaken:

  • Allergiegerelateerde kinderziekten zoals astma of eczeem kunnen optreden wanneer er een lage bacteriële diversiteit is van Bifidobacterium en een hoger niveau van schimmels aanwezig is
Button label

Zorg goed voor je darmen

Iedereen wil gezond zijn, maar dat vereist een goede verzorging van je nuttige darmbacteriën - en weinig mensen weten hoe dat moet. Gelukkig maken wij een goede darmgezondheid gemakkelijker bereikbaar.

We weten allemaal dat we gezonder zouden moeten zijn, maar we voelen ons vaak minder aangetrokken tot de gezonde voedingsmiddelen die ons helpen het evenwicht te bereiken van de bacteriën die we nodig hebben. In plaats daarvan neigen we naar suikerhoudende voedingsmiddelen zoals chocolade, snoep, wit brood, enz. Of we grijpen naar vet voedsel, zoals verschillende soorten eten, fastfood, sauzen, enz.
Hoewel die voedingsmiddelen ongetwijfeld heerlijk zijn, hebben ze ook een negatief effect op onze gezondheid, en veel ervan zijn niet goed voor de darmmicrobiota. Veel darmmicrobiota hebben donker brood, granen, groenten, fruit, bonen en wortels (gezamenlijk) nodig - dit zijn prebiotica, die niet alleen de gezondheid van de microbiota verbeteren, maar ook de manier waarop onze darmen functioneren. En vergeet niet: de vermindering van goede bacteriën leidt uiteindelijk tot de groei van slechte bacteriën, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen.

Button label

Wat is de rol van probiotica?

Versterken van de goede darmbactiëren. Eenvoudig gezegd worden probiotica gebruikt om de verloren goede bacteriën te helpen terug te komen en de slechte bacteriën in toom te houden. Probiotica houden de dreiging tegen en helpen de goede bacteriën hun werk goed te doen. Probiotica zijn levende micro-organismen die, wanneer ze in de juiste hoeveelheid worden ingenomen, een grote verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen bieden.

Button label

Kunstmatige Probiotica: Supplementen

Probiotische supplementen zijn levende bacteriën in flesjes, tabletten of gummies om maximale voordelen te bieden aan de darmbacteriën. Hoewel niets de voordelen van natuurlijk voorkomende probiotica kan vervangen, zijn er enkele factoren waarmee rekening moet worden gehouden:

  • Bestrijdingsmiddelen, meststoffen en conserveringsmiddelen die op groenten en fruit worden gebruikt, doden de meeste nuttige bacteriën voordat je ze binnenkrijgt.
  • Het is niet noodzakelijk dat je yoghurt levende bacteriën bevat, hoewel alleen yoghurt met het label "levend" of "actieve cultuur" levende bacteriën bevat.
  • Het pasteurisatieproces is een ernstige vijand van goede bacteriën, dus kies altijd ongepasteuriseerde zuurkool voor natuurlijke probiotica.
  • Augurken in azijn hebben geen probiotische effecten - alleen gefermenteerde augurken bevatten probiotica.
    Door deze en andere feiten wordt een goed, dagelijks probioticasupplement essentieel als je de voordelen van goede bacteriën maximaal wilt benutten.

Door deze en andere feiten wordt een goed dagelijks probioticasupplement essentieel als je de voordelen van goede bacteriën maximaal wilt benutten.

Button label

Wat maakt probioform de beste?

De meeste probiotica supplementen gebruiken een pure cultuur of vriesdroogmethode voor synthese, maar dit zijn geen natuurlijke processen voor bacteriegroei.

Probioform wordt gesynthetiseerd door natuurlijke fermentatie, een proces waarbij zuren in het product blijven - dit verzekert het overleven van nuttige bacteriën in het flesje. Met Probioform krijgt u levende probiotica in elke dosis. Dankzij deze natuurlijke atmosfeer kunnen de microben binnen zeer korte tijd beginnen te groeien en zich vermenigvuldigen.


Bovendien gebruiken andere probiotica een segregerende techniek om eenstrengsgroei te bevorderen. Probioform gebruikt een proces van co-growth, waardoor bacteriële strengen met elkaar interageren op een manier die vergelijkbaar is met een natuurlijke omgeving. Op deze manier kunnen bacteriën groeien en bloeien, waardoor ze van nature veerkrachtig worden en beter in staat zijn om slechte bacteriën te bestrijden.


Zuurgraad speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van Probioform. Ons spijsverteringsstelsel heeft een zeer zure pH-waarde van 2,4, en veel van de bacteriën in uw gemiddelde probioticasupplementen kunnen het verschil tussen de pH van hun verpakte omgeving en die van ons spijsverteringsstelsel niet verdragen. Probioform heeft daarentegen een natuurlijk geproduceerd zuur met een lage pH van 3,7, wat de overleving van microben verzekert als ze het spijsverteringsstelsel binnenkomen. Probioform behoudt alle producten die door interne bacteriën worden aangemaakt, zoals vitamine B, vitamine K, antioxidanten en enzymen.


Probioform heeft een heel bacterieel ecosysteem in zijn natuurlijke staat, waardoor het snellere, sterkere en effectievere resultaten geeft dan alle andere probiotica die verkrijgbaar zijn.